
Problem med mobilen?
Tyvärr händer det då och då att en mobil inte gör som man vill. Du har väl provat att starta om din mobil? Ibland kan en mobil hänga sig och eventuella problem försvinner efter en omstart. Så första åtgärden om mobilen krånglar är att starta om den.
Dagens mobiler (som kanske hellre ska kallas smartphones, men vi skriver mobiler här) är mycket kraftfulla och avancerade.
Idag finns det nästan bara två olika sorts mobiler, Iphone från Apple med operativsystemet iOS samt mobiler med Android som operativsystem. Android är ett öppet operativsystem och tillverkare som använder Android är bland annat Samsung, Huawei, LG, Sony och HTC.
Hur går man tillväga med problemet?
Vi kommer gärna hem till dig och hjälper dig. Men ge våra guider en chans först. Våra guider är helt gratis att följa
Vanliga problem som många behöver hjälp med vad gäller mobiler:
- Har slagit in fel PIN kod och mobilen är låst.
- Mobilen behöver uppdateras.
- Skicka över bilderna i mobilen till en dator.
- Säkerhetskopiera alla foton och filmer.
- Utrymmet är fyllt. Behöver rensa minnet.
- Koppla upp telefonen till WiFi.
- Visa innehållet i mobilen på en TV.
- Lägga in alla tidigare kontakter när man köpt en ny mobil.
- Skriva ut från mobilen.
- Lägga till ett e-postkonto i mobilen.
Det finns alltid en lösning!
- Börja med att kolla våra guider. Kanske kan du lösa problemet själv och spara lite pengar. Vill du inte följa våra guider, eller om du hellre vill att vi besöker dig, gå till nästa steg.
- Kontrollera om vi finns i ditt område.
- Kontakta oss för tidsbokning. Försök att beskriva problemet så noga du kan.

Tänk på att förbereda så mycket du kan innan vi besöker dig! Det är dumt att slösa bort en massa tid på att leta efter saker som kan behövas när vår personal besöker dig.
Vad gäller hjälp med mobiler så ser vi gärna att du har gjort följande:
- Tagit fram PIN-kod och ev PUK-kod.
- Laddat din mobil
- Ha alla papper från din operatör av telefoni framme.
- Uppgifter om ditt konto hos Google eller Apple (Apple-ID).

Problem med Internet?
Har du en väldigt långsam uppkoppling mot internet? Har nätet plötsligt slutat fungera?
Idag är internet nästan en livlina för många. Att nätet går ner händer ibland av olika skäl. Det kan vara leverantören som har problem att leverera internet till dig. Det kan vara din utrustning som har gått sönder.
Det går att få Internet på många olika sätt. Det kan vara ADSL i telefonjacket, Fiberanslutning, Radiolänk (ej så vanligt idag) eller mobilt bredband. Alla sätt har sina fördelar och nackdelar.
Du kanske vill ha WiFi hemma? WiFi är trådlöst internet. Är ditt nätverk säkert? Vi kan hjälpa dig att skydda dig mot obehöriga.
Hur gör jag med mitt internet?
Vi kommer gärna hem till dig och hjälper dig. Men ge våra guider en chans först. Våra guider är helt gratis att följa
Vanliga problem som många behöver hjälp med vad gäller internet:
- Långsam eller ingen uppkoppling till internet.
- Dålig täckning på WiFi.
- Öppet WiFi. Vem som helst kan logga in.
- Det hackar när jag kollar på film.
- Jag vill vara anonym när jag surfar.
- Hur kopplar man upp en dator, mobil eller surfplatta på WiFi?
- Jag behöver komma igång med Fiber.
- Surfdatan tar slut hela tiden med mobilt bredband.
- Hur kommer jag åt min epost?
- Jag har bytt leverantör av internet och nu fungerar inte min e-post?
- Hur snabbt internet behöver jag?
- Behöver jag ett antivirus-program?
- Vill ha WiFi hemma
Tur att det alltid finns lösningar!
- Börja med att kolla våra guider. Kanske kan du lösa problemet själv och spara lite pengar. Vill du inte följa våra guider, eller om du hellre vill att vi besöker dig, gå till nästa steg.
- Kontrollera om vi finns i ditt område.
- Kontakta oss för tidsbokning. Försök att beskriva problemet så noga du kan.

Tänk på att förbereda så mycket du kan innan vi besöker dig! Det är dumt att slösa bort en massa tid på att leta efter saker som kan behövas när vår personal besöker dig.
Vad gäller hjälp med internet så ser vi gärna att du har gjort följande:
- Pratat med din leverantör av internet så att felet inte ligger hos dem.
- Tagit reda på var din router finns.
- Ha alla papper från din leverantör av internet framme.
- Förberett namn (SSID) på ditt trådlösa nätverk (WiFi) och kod om du vill installera WiFi hemma.

Strular din TV?
Försvinner kanalerna? Har du ingen bild på din TV? Precis köpt en SMART-TV som behöver installeras?
En TV kan så mycket mer idag än vad många vet! Det behöver inte ens vara en ny TV för att du ska kunna använda en massa smarta funktioner.
Fler och fler skippar de reguljära sändningarna och tittar på Netflix, SVT Play, HBO nordic, TV4 play, Viaplay och många andra tjänster. Där kan du bland annat välja när du vill se ett program istället för att anpassa dig efter en TV-tablå.
Du kan även titta på Youtube, spela musik och annat även om du har en gammal TV. Lösningarna består av Google Chromecast eller Apple TV. Du kan läsa mer om detta i våra guider.
Kan jag få hjälp med min TV?
Vi kommer gärna hem till dig och hjälper dig. Men ge våra guider en chans först. Våra guider är helt gratis att följa
Vanliga problem som många behöver hjälp med vad gäller TV:
- Jag behöver hjälp med att installera en ny TV, SMART-TV
- Kanalerna försvinner.
- Hur kan jag styra min TV med rösten?
- Det hackar när jag kollar på film.
- Kvalitén på bilden är dålig.
- Hur kopplar man upp en TV på WiFi?
- Börja använda streamingtjänster som Netflix, SVT play med flera?
- Min fjärrkontroll är kass. Hur byter jag?
- Måste man ha flera fjärrkontroller? En till digitalboxen och en till TV,n är för mycket!
- Jag har bytt leverantör av TV och får inte igång det?
- Hur installerar jag en Chromecast eller Apple TV?
Tur att det alltid finns lösningar!
- Börja med att kolla våra guider. Kanske kan du lösa problemet själv och spara lite pengar. Vill du inte följa våra guider, eller om du hellre vill att vi besöker dig, gå till nästa steg.
- Kontrollera om vi finns i ditt område.
- Kontakta oss för tidsbokning. Försök att beskriva problemet så noga du kan.

Tänk på att förbereda så mycket du kan innan vi besöker dig! Det är dumt att slösa bort en massa tid på att leta efter saker som kan behövas när vår personal besöker dig.
Vad gäller hjälp med TV så ser vi gärna att du har gjort följande:
- Pratat med din leverantör av TV så att felet inte ligger hos dem.
- Bytt batteri i alla fjärrkontroller.
- Ha alla papper från din leverantör av TV-innehåll framme.
- Köp en Chromecast eller Apple TV om du vill ha en sådan installerad. Samt WiFi redo.

Problem med din dator?
Är datorn slö? Behöver den uppdateras? Har du inget antivirusprogram? Behövs en brandvägg?
En dator är väldigt avancerad och efter ett par års användning kan den bli väldigt trött och långsam.
Kan vi fixa min dator?
Vi kommer gärna hem till dig och hjälper dig. Men ge våra guider en chans först. Våra guider är helt gratis att följa
Vanliga problem som många behöver hjälp med vad gäller en dator:
- Långsam eller ingen uppkoppling till internet.
- Datorn är väldigt långsam.
- Jag kommer inte åt min e-post.
- Behöver jag ett antivirus-program?
- Har jag kopplat in en brandvägg?
- Hur kopplar man upp datorn på på WiFi?
- Jag kan inte betala räkningar på internetbanken?
- Är det dags att köpa en ny dator?
- Hur kan jag göra min dator snabbare?
- Vilka spel kan jag spela på min dator?
- Min dator har slut på utrymme. Hårddisken är full.
- Hur kopplar jag in en kamera så jag kan prata med mina släktingar?
- Jag kan inte skriva ut eller behöver koppla in en skrivare.
- Har köpt en ny dator och behöver hjälp.
- Min dator har fått virus.
- Hur installerar jag ett program eller en app?
Tur att det alltid finns lösningar på det mesta!
- Börja med att kolla våra guider. Kanske kan du lösa problemet själv och spara lite pengar. Vill du inte följa våra guider, eller om du hellre vill att vi besöker dig, gå till nästa steg.
- Kontrollera om vi finns i ditt område.
- Kontakta oss för tidsbokning. Försök att beskriva problemet så noga du kan.

Tänk på att förbereda så mycket du kan innan vi besöker dig! Det är dumt att slösa bort en massa tid på att leta efter saker som kan behövas när vår personal besöker dig.
Vad gäller hjälp med din dator så ser vi gärna att du har gjort följande:
- Laddat den om det är en bärbar dator.

Det smarta hemmet
Har du hört talas om det smarta hemmet? Det måste inte vara dyrt att kunna styra TV och lampor med rösten. Kanske vill du att vissa lampor tänds automatiskt en kvart innan solen går ner?
Hur smart ett hem kan vara är det bara du som bestämmer. Ibland kanske det räcker med det kloka hemmet? Allt måste inte vara helautomatiskt.
Bland våra guider hittar du massor med information och tips om det smarta hemmet. Man kan börja i liten skale och växa efter hand.
Jag vill också ha ett smart hem
Vi kommer gärna hem till dig och hjälper dig. Men ge våra guider en chans först. Våra guider är helt gratis att följa
Vanliga problem som många behöver hjälp med vad gäller det smarta hemmet:
- Mina smarta lampor vill inte tändas via appen.
- Hur ser jag kameran i dörren på min TV?
- Vad är en röstassistent?
- Vilket startpaket ska jag köpa?
- Hur kan jag tända lamporna automatiskt vid solens nergång?
- Kan jag se övervakningskamerorna i min mobil?
- Hur fungerar digitala lås?
Gör ditt hem smart!
- Börja med att kolla våra guider. Kanske kan du lösa problemet själv och spara lite pengar. Vill du inte följa våra guider, eller om du hellre vill att vi besöker dig, gå till nästa steg.
- Kontrollera om vi finns i ditt område.
- Kontakta oss för tidsbokning. Försök att beskriva problemet så noga du kan.

Tänk på att förbereda så mycket du kan innan vi besöker dig! Det är dumt att slösa bort en massa tid på att leta efter saker som kan behövas när vår personal besöker dig.
Vad gäller hjälp med det smarta hemmet så ser vi gärna att du har gjort följande:
- Förberett dig på var du vill ha smarta lampor, om de ska vara vita eller i färg..
- Kolle igenom vilka produkter som finns.

Din säkerhet är viktig!
Idag är det viktigare än någonsin att se över säkerheten omkring en. Glömde jag låsa dörren? Kan någon hacka mitt WiFi. Vågar man öppna när det ringer på dörren?
Har du också många gånger klivit upp ur sängen för att känna om dörren är låst? Blir du orolig om det ringer på dörren och du inte känner igen personen?
Hur kan vi utöka säkerheten?
Vi kommer gärna hem till dig och hjälper dig. Men ge våra guider en chans först. Våra guider är helt gratis att följa
Vanliga problem som många behöver hjälp med vad gäller att utöka säkerheten:
- Kan jag se vem som ringer på dörren utan att öppna?
- Hur fungerar ett digitalt lås?
- Kan man få enkla påminnelser om man glömt stänga ett fönster?
- Vilken brandvarnare rekommenderar ni?
- Kan en inbrottstjuv sno övervakningskameran med filmen?
- Går det att se mitt hem i mobilen när jag inte är hemma?
- Hur kan man tända lampor automatisk om någon rör sig?
Känn dig mer säker!
- Börja med att kolla våra guider. Kanske kan du lösa problemet själv och spara lite pengar. Vill du inte följa våra guider, eller om du hellre vill att vi besöker dig, gå till nästa steg.
- Kontrollera om vi finns i ditt område.
- Kontakta oss för tidsbokning. Försök att beskriva problemet så noga du kan.

Tänk på att förbereda så mycket du kan innan vi besöker dig! Det är dumt att slösa bort en massa tid på att leta efter saker som kan behövas när vår personal besöker dig.
Vad gäller hjälp med det smarta hemmet så ser vi gärna att du har gjort följande:
- Kolla på exempel i våra guider vilka lösningar som finns.
- Prata med oss innan besök och berätta hur du vill utöka din säkerhet.

Installera en ny produkt
Har du köpt en ny produkt och vill ha hjälp att installera den?
Tänk på att det är inte alla produkter som ger rätt till RUT-avdrag vid installation. Läs mer om RUT här.
Kan ni installera min nya produkt?
Vi kommer gärna hem till dig och hjälper dig med installation av din nya produkt. Men ge våra guider en chans först. Våra guider är helt gratis att följa
Vanliga problem som många behöver hjälp med vid installation av en ny produkt:
- Kan jag se vem som ringer på dörren utan att öppna?
- Hur fungerar ett digitalt lås?
- Kan man få enkla påminnelser om man glömt stänga ett fönster?
- Vilken brandvarnare rekommenderar ni?
- Kan en inbrottstjuv sno övervakningskameran med filmen?
- Går det att se mitt hem i mobilen när jag inte är hemma?
- Hur kan man tända lampor automatisk om någon rör sig?
Installera din nya produkt!
- Börja med att kolla våra guider. Kanske kan du lösa problemet själv och spara lite pengar. Vill du inte följa våra guider, eller om du hellre vill att vi besöker dig, gå till nästa steg.
- Kontrollera om vi finns i ditt område.
- Kontakta oss för tidsbokning. Försök att beskriva problemet så noga du kan.

Tänk på att förbereda så mycket du kan innan vi besöker dig! Det är dumt att slösa bort en massa tid på att leta efter saker som kan behövas när vår personal besöker dig.
Vad gäller hjälp med det smarta hemmet så ser vi gärna att du har gjort följande:
- Ha bruksanvisningen till produkten framme.
- Om koder eller abonnemang krävs till produkten, ha dessa tillgängliga.
- Behöver produkten ström? Kolla så det finns en ledig kontakt och att sladden räcker.

Problem med surfplattan/iPad?
Tyvärr händer det då och då att en surfplatta inte gör som man vill. Du har väl provat att starta om surfplattan? Ibland kan en surfplatta hänga sig och eventuella problem försvinner efter en omstart. Så första åtgärden om mobilen krånglar är att starta om den.
Dagens surfplattor är mycket kraftfulla och avancerade maskiner.
Idag finns det nästan bara tre olika sorts surfplattor, iPad från Apple med operativsystemet iOS, Kindle som är en e-boksläsare, samt surfplattor med Android som operativsystem. Android är ett öppet operativsystem och tillverkare som använder Android är bland annat Samsung, Huawei, LG, Sony och HTC.
Går det att fixa surfplattan?
Vi kommer gärna hem till dig och hjälper dig. Men ge våra guider en chans först. Våra guider är helt gratis att följa
Vanliga problem som många behöver hjälp med vad gäller surfplattor:
- Surfplattan behöver uppdateras.
- Skicka över bilderna från plattan till en dator.
- Säkerhetskopiera alla foton och filmer.
- Utrymmet är fyllt. Behöver rensa minnet.
- Koppla upp plattan till WiFi.
- Visa innehållet från plattan på en TV.
- Skriva ut från plattan.
- Lägga till ett e-postkonto i plattan.
Lösningen finns!
- Börja med att kolla våra guider. Kanske kan du lösa problemet själv och spara lite pengar. Vill du inte följa våra guider, eller om du hellre vill att vi besöker dig, gå till nästa steg.
- Kontrollera om vi finns i ditt område.
- Kontakta oss för tidsbokning. Försök att beskriva problemet så noga du kan.

Tänk på att förbereda så mycket du kan innan vi besöker dig! Det är dumt att slösa bort en massa tid på att leta efter saker som kan behövas när vår personal besöker dig.
Vad gäller hjälp med surfplattor så ser vi gärna att du har gjort följande:
- Tagit fram PIN-kod och ev PUK-kod.
- Laddat din surfplatta
- Ha alla papper från din operatör av telefoni framme.
- Uppgifter om ditt konto hos Google eller Apple (Apple-ID).

Har du en personlig e-postadress?
De flesta har idag en e-postadress från Hotmail eller Gmail. Många använder en e-postadress de fått av sin internetleverantör.
En e-postadress som använts mycket är ganska svår att byta. Byter du e-postadress till en ny är det många ställen du själv måste ändra adressen på. Det kan till exempel vara på Facebook, Twitter, Netflix, ViaPlay och en dagstidning.
Har du tänkt på vad som händer den dagen du ska söka ett jobb och har adressen pingelpinglan@mailen.domän? Det ser kanske inte så snyggt ut hos arbetsgivaren?
Eller den dagen då du byter leverantör av ditt internet? Det är inte säkert att din internetleverantör tillåter att man har kvar sin e-post hos dem om man byter leverantör.
Vad finns det för alternativ?
Vi kommer gärna hem till dig och hjälper dig. Men ge våra guider en chans först. Våra guider är helt gratis att följa
Vanliga problem som många behöver hjälp med vad gäller personlig e-post:
- Vet inte hur man kommer igång.
- Glömt lösenord eller användarnamn.
- Lägga till ett e-postkonto i mobilen.
Vi kan erbjuda en prisvärd lösning!
- Börja med att kolla våra guider. Kanske kan du lösa problemet själv och spara lite pengar. Vill du inte följa våra guider, eller om du hellre vill att vi besöker dig, gå till nästa steg.
- Kontrollera om vi finns i ditt område.
- Kontakta oss för tidsbokning. Försök att beskriva problemet så noga du kan.

Tänk på att förbereda så mycket du kan innan vi hjälper dig! Detta är en tjänst där vi kräver betalt innan vi sätter ihop din e-post.
Vi ser gärna att du har gjort följande innan du kontaktar oss:
- Sök fram en ledig domän du vill använda.
Du kan välja mellan hundratals domäner. Kontakta oss gärna om du behöver hjälp.

Rådgivning och handledning
Det är inte så lätt alla gånger att hänga med i utvecklingen. Speciellt inte när det gäller modern teknik.
Vi kan hjälpa dig med enklare rådgivning och handledning. Det bästa är att du kan använda RUT-avdrag på tjänsten.
Vad kan ni ge för handledning?
Vi kommer gärna hem till dig och hjälper dig. Men ge våra guider en chans först. Våra guider är helt gratis att följa
Vad kan vi ge för rådgivning och handledning:
- Hur man kommer ut på internet.
- Att komma igång med ny mobil eller surfplatta.
- Allt annat som är IT-relaterat
Det finns alltid en lösning!
- Börja med att kolla våra guider. Kanske kan du lösa problemet själv och spara lite pengar. Vill du inte följa våra guider, eller om du hellre vill att vi besöker dig, gå till nästa steg.
- Kontrollera om vi finns i ditt område.
- Kontakta oss för tidsbokning. Försök att beskriva problemet så noga du kan.

Kontakta oss gärna på telefon om du vill boka rådgivning eller få handledning.

Något vi missat?
Har vi missat något bland våra tjänster?
Om du behöver hjälp med något och det inte finns med på vår sida eller i våra guider, tveka inte att kontakta oss. Vi kanske kan hjälpa dig ändå!
Mitt problem finns inte?
Om ditt problem inte går att hitta i våra guider, ta gärna kontakt med oss ändå.
Vi kan nog hjälpa dig med en lösning!
Det går inte att täcka upp all teknik som finns. Ibland är det helt ny teknik som kommer och vi har inte hunnit uppdatera hemsidan.

Kontakta oss gärna om du har frågor.